lördag 15 oktober 2011

En släng av bitterhet

Kvällen har varit jättebra på alla sätt, superbra sällskap av goa Sanne och bra filmer. Maten vad även den kanon som tacos alltid är. Jättebra kväll som sagt på alla sätt och vis...Men ändå kom bitterheten.

Har ingen aning om vartifrån den kom, vet inte om det är min trötta kropp och mitt trötta huvud som spelat mig ett spratt eller om det är känslor som är på väg upp till ytan?

Avudsjuka och bitterhet är de två känslor som jag avskyr mest, det är inga känslor som jag egentligen vill besitta men människan har väl blivit konstruerad på det viset att fungera så emellanåt. Annars skulle väl inte känslorna finnas? Ibland kan jag tycka att det är bra att känna lite avudsjuka och lite bitterhet, det är oftast då som det sker en förändring i livet, men ibland så är man för feg eller för lat för att ta tag i förändringen...Eller rent av lite rädd.

Jag har varit rädd för mycket i mina dar och jag känner fortfarande rädsla för många saker. Min underbare vän Björklund befinner sig ännu en gång i ett nytt land som han kommer att utforska under några dagar. På ett spa befinner han sig, han unnade sig själv det för att han själv tycker att han behöver det. Björklund är en beundransvärd människa som jag önskar kan ta lite inspiration och livsglädje ifrån. Han gör verkligen det som faller honom in, en dag i taget och han LEVER varje dag. Jag kan ärligt säga att jag inte lever varje dag, jag hatar måndagar för jag ser bara en sjukt lång vecka på jobbet framför mig, för att sen ha en helg där jag pysslar hemma och säljer iväg saker och blir irriterad över att köket är överfullt av saker. Men det kanske är det som jag behöver ha just nu? För att kunna leva sen?

Avundsjukan jag har för hur B lever sitt liv är en sund avundsjuka som vi alla bör ta lärdom av. Men den avundsjuka jag känt under kvällen har inte varit sund för fem öre, har mer eller mindre suttit och tyckt synd om mig själv och det var länge sen som jag kände så. Så jag undrar vartifrån allt kom...

Något jag lärt mig är att stanna upp i känslan jag har just för stunden, ta vara på den och försöka sätta ord på känslan till mig själv om varför jag känner just så just precis nu. Jag lyckas inte alla gånger men den här gången lyckades jag sätta ord till mig själv och jag ska nu lägga mig i sängen, ta in orden, ta in känslan för att somna för natten och vakna upp imorgon med en helt annan känsla i kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar