söndag 15 januari 2012

Människor med en twist.

Ibland lyckas man dra till sig människor som bara tar av ens energi, tyvärr har det funnit rätt många såna människor i livet som jag lyckats göra mig av med. Jag och Fru Lassila pratade om detta häromdagen, att när man mår bra själv så drar man till sig de som inte mår lika bra och som tar ens energi.

Jag tror att livet handlar om utbyte, utbyte mellan människor, man ger och man tar av varandra. Glädje och sorg kan man dela med varandra och det måste man få dela med någon, vad är annars vittsen liksom? Om jag är superglad en dag då vill jag ju dela med mig av den glädjen till någon, helst till någon som också är glad, inte till någon som bara tar all glädje och lämnad kvar...Inget!

För mig är det lika med sorg, bitterhet, ilska och förvirring, jag måste få prata av mig med någon. Men jag tycker själv att jag är ganska bra på att kunna släppa det sen och ändå känna mig lite glad ändå och ändå vara till utbyte till den andra.

Jag är så himla glad att jag har en blandad kompott av vänner i mitt liv. Vissa utav dem är så bra att det räcker att jag ser deras namn på skärmen (om de ringer) och jag får ett stort fånigt flin på läpparna, och det gillar jag. Jag vet vilka som gör mig lycklig i själen och som jag kan låna lite energi utav när jag känner mig lite nere, för att sedan kunna ge tillbaka när jag känner att jag är på fötterna igen.

Jag kan erkänna att sista tiden har jag varit neggo och gnällig och klagat på både det ena och det andra. Men jag försöker att se alla ljusglimtar som ändå dyker upp i vardagen när jag mår lite haldåligt, och jag ska bli ännu bättre på att ta vara på dessa ljusglimtar och njuta av dem när jag befinner mig i dom.

Som igår, när goaste ungen Freja och hennes mamma (min syster med systerdotter) var här och hälsade på. Väldigt spontant och helt fantastiskt. Som jag njöt, den ungen gör mig så himla lycklig i kropp och själ, och jag fick prata av mig en massa med syster på ett sätt som vi inte har pratat tidigare. Det kändes så himla bra att jag kände mig lite rörd efteråt när de åkt hem. Jag tar med mig känslan i hjärtat och kommer plocka fram den när jag behöver den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar