torsdag 1 december 2011

Mammas skinkrullar och vackra julstjärnor

1a december idag, 24 dagar kvar till jul och hur mysigt är inte det? Jag hoppas på att det kommer lite snö snart så det blir lite ljusare ute. Annars älskar jag mörkret då man kan bona in sig inne med levande ljus och allt vackert som hör till julen.

Idag på jobbet gjorde vi en egen adventskalender i form av en gran gjord av barnens händer och så röda siffror i den. För varje dag tar vi en siffra och vi gör en saga tillsammans, från dag 1-24 och den började idag med "Det var en gång en flicka som gick till doktorn..." och imorgon ska vi fortsätta på den, och när vi kommer till dag 24 kommer det vara en hel berättelse som barnen själva gjort. Underbart!

När jag kom hem gick jag iväg till affären och handlade lite inför morgondagens tacos med Herr B för att fira nya jobbet. Och när jag gick förbi blomsterbutiken här uppe vid mig kunde jag inte låta bli att gå in... Och där stod de, otroligt fina lysande röda julstjärnor och jag fick med mig två stora hem (bild kommer när det är ljusare ute) och en pytteliten söt julstjärna som blev jättebra i köket. 

Jag älskar julstjärnor, jag skulle kunna ha hur många som helst och jag brukar ha i alla fönster, men jag köpte nu enbart till vardagsrummet. Det är ju här jag är mest och har jag folk här så är det här vi sitter och umgås, så de får stå och vara ståtliga här inne, otroligt fint blev det.

Längtar tills jag ska plocka in lite smågranar här hemma innan den stora granen kommer in, och få gå upp på vinden och plocka ner allt som ligger där uppe och bara väntar. Kan eventuellt bli så att jag roar mig med det på söndagförmiddag. Mer julpynt till mig!!

Under dagen har jag gått och tänkt på mammas suuupersmarriga skinkrullar som hon gjorde rätt ofta när jag bodde hemma. Men eftersom jag inte bor hemma längre (vilket jag inte gjort på hundra år känns det som) så har jag inte ätit det så där överdrivet många gånger. Men idag när jag kom hem, då gjorde jag min egen variant på dem och det blev sååå jäkla gott. Nästan godare än mammas, men det vågar jag inte säga högt. *HiHi*

Årets julkalender verkar bli jättebra också, första avsnittet är jag mycket nöjd med. Tror faktiskt att den här kan bli den bästa som varit på några år. Väldigt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar